Nowelizacja ustawy o doręczeniach elektronicznych - najważniejsze informacje
Sejm 21.11.2024 r. przyjął nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych w brzmieniu proponowanym przez rząd wraz z jedną poprawką, odrzucono poprawki ustanawiające opłaty z budżetu państwa za PURDE dla podmiotów publicznych. Najważniejsze zmiany to:
1. Adres do doręczeń elektronicznych:
- wprowadzono wspólny adres do doręczeń elektronicznych dla JST oraz ich organów, np. urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich. Zmiana likwiduje problem odrębnych adresów ADE dla np. Gmina Kraków, Urząd Miasta Krakowa. Ma być tylko i wyłącznie jeden adres ADE.
- dla każdej jednostki organizacyjnej JST z numerem REGON powinien powstać odrębny adres do doręczeń elektronicznych. Rozwiązanie to zostało ustalone z organizacjami zrzeszającymi JST i ma wyeliminować dotychczasową niejednolitość w zakładaniu adresów.
2. Brak konieczności doręczenia przez doręczenia elektroniczne:
Podmioty publiczne mogą nie stosować doręczeń elektronicznych w sytuacjach, gdy:
- istnieją przesłanki organizacyjne, które uniemożliwiają zastosowanie doręczeń elektronicznych lub publicznej usługi hybrydowej. Taka sytuacja może dotyczyć masowych wysyłek korespondencji, jak np. decyzje podatkowe.
- ocena przesłanek organizacyjnych pozostaje w gestii nadawcy.
Okres przejściowy: do dnia 31 grudnia 2025 r. przepisy art. 4 i art. 5 ustawy o doręczeniach elektronicznych (dotyczące obowiązkowego doręczania na adres elektroniczny) nie będą stosowane w takich wyjątkowych przypadkach.
3. Do kiedy ePUAP jest ważny:
- utrzymano możliwość stosowania fikcji doręczenia dla przesyłek nadanych przez ePUAP do końca 2025 r.
- do końca 2025 roku doręczenia realizowane za pomocą ePUAP są uznawane za prawnie skuteczne na równi z doręczeniami elektronicznymi. - Od 2026 roku jeśli odbiorca posiada aktywny adres w bazie BAE, doręczenia na ePUAP tracą ważność prawną. Doręczenia przez ePUAP będą ważne tylko dla odbiorców, którzy nie mają adresu w BAE.
- obywatele oraz podmioty niepubliczne mogą składać podania do podmiotów publicznych za pośrednictwem ePUAP do dnia 31 grudnia 2025.
- od 1 stycznia 2026 r. ePUAP nie będzie akceptowany jako równoważna forma doręczania, jeśli podmiot publiczny lub odbiorca posiadają aktywny adres do doręczeń elektronicznych (ADE) w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE).
Wyjątki w okresie przejściowym: doręczenie korespondencji przez ePUAP jest możliwe w przypadku odpowiedzi na podania lub wnioski złożone za pomocą ePUAP. JST mogą korzystać z ePUAP, gdy doręczenie za pomocą e-Doręczeń jest organizacyjnie niemożliwe.
4. Zalecenia dla JST w okresie przejściowym:
Wprowadzenie systemów EZD (elektroniczny obieg dokumentów). Stopniowe zapoznanie się z usługą publiczną rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE).