Przejdź do głównej treści

Nowelizacja ustawy o doręczeniach elektronicznych - najważniejsze informacje

Sejm 21.11.2024 r. przyjął nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych w brzmieniu proponowanym przez rząd wraz z jedną poprawką, odrzucono poprawki ustanawiające opłaty z budżetu państwa za PURDE dla podmiotów publicznych. Najważniejsze zmiany to:  1. Adres do doręczeń elektronicznych: - wprowadzono wspólny adres do doręczeń elektronicznych dla JST oraz ich organów, np. urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich. Zmiana likwiduje problem odrębnych adresów ADE dla np. Gmina Kraków, Urząd Miasta Krakowa. Ma być tylko i wyłącznie jeden adres ADE. - dla każdej jednostki...

Czytaj więcej

Czym są e-Doręczenia?

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu rozwiązaniu podmioty publiczne, firmy oraz obywatele mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. W praktyce oznacza to, że dokumenty można wysyłać i odbierać przez internet, bez konieczności oczekiwania na listonosza czy wizyty na poczcie. Obowiązek korzystania z e-Doręczeń w urzędach Warto podkreślić, że obowiązek korzystania z e-Doręczeń dotyczy wszystkich podmiotów publicznych oraz firm zarejestrowanych w KRS i CEiDG. Stopniowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem,...

Czytaj więcej

Harmonogram wprowadzenia obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych

Obowiązek wprowadza ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Podmioty publiczne Od 01.01.2025 r. - Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy (art. 155 ust. 1 ustawy). - Inne organy władzy publicznej, w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy (art. 155 ust. 2 ustawy). - Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia...

Czytaj więcej